« »Ondernemerscafé Helmond stopt, want zakenlui zoeken elkaar minder op, of op andere manieren

Gepubliceerd op 06-06-2019

HELMOND - Na negen jaar stopt het Ondernemerscafé Helmond (OCH). Het aantal bezoekers dat afkomt op de live talkshow blijft dalen. „Jammer, want elkaar face to face ontmoeten blijft heel belangrijk.”

Penningmeester Hans Martens pakt de cijfers erbij. In negen jaar tijd vonden bijna vijftig edities plaats van het Ondernemerscafé Helmond, met in totaal honderdvijftig gasten. Allemaal ondernemers die hun verhaal vertelden om anderen te inspireren - en na afloop te borrelen en netwerken.

De indrukwekkendste cijfers van het OCH zijn die van het aantal bezoekers. „Ruim tweehonderd per keer, op een gegeven moment zelfs 250,” herinnert Martens zich. Maar dat was in 2011, toen het Ondernemerscafé Helmond net begon. „Nu komen er nog maar zo’n zestig. Ook op een bijzondere avond waar mensen komen vertellen over dodelijke ongevallen op de werkvloer.”

Houdbaarheidsdatum
Voor de acht vrijwilligers die het OCH organiseren, weegt dat niet meer op tegen de tijd en moeite die ze erin stoppen. „Blijkbaar is onze houdbaarheidsdatum op”, zegt Martens. Voorzitter Miranda van den Broek knikt. „Je moet elk jaar met zoiets vernieuwends komen om bezoekers te blijven trekken, dat is voor ons niet te doen.”

Donderdag 4 juli om 19.30 uur vindt dan ook de laatste editie plaats van de live talkshow die OCH in feite is. Op de binnenplaats van het Kasteel vertellen vier succesvolle mensen over hun drijfveren: Manon Pijnenburg (AAE), William Verkoelen (Digisolve), Frans van den Heuvel (gelijknamig bouwbedrijf) en taaldeskundige Wim Daniëls. Na afloop is er muziek en feest. 

„Het thema van de avond is: Ondernemend Helmond luidt de zomer in”, licht Martens toe. „We roepen iedereen op te komen. Hopelijk staat er iemand op die daarna iets gaat organiseren waardoor ondernemers in de stad elkaar blijven ontmoeten.”

Crisis
Dat roept de vraag waarom het aantal bezoekers terugloopt. Martens (52) heeft een theorie. „Toen OCH begon, was de crisis nog volop merkbaar. Je zag dat ondernemers elkaar opzochten én nodig hadden.” Van den Broek (50) ziet nog andere oorzaken. „Er is tegenwoordig veel te doen, mensen moeten kiezen. En ik denk dat de jongere generatie elkaar minder ontmoet en meer via social media doet.” 

Dat laatste vinden beiden een bedenkelijke ontwikkeling. Martens: „Zonder een oude zeur te willen zijn: het blijft belangrijk elkaar face to face te ontmoeten en te leren kennen. Jongere ondernemers beseffen niet altijd dat het gaat om de relatie op langere termijn.”

Toch wil OCH zichzelf niet groter maken dan het is. „In Helmond heb je ongeveer 25 vormen van businessclubs. Van Rotary tot aan verenigingen per bedrijventerrein. Dat blijft wel bestaan”, verwacht Martens. „Wij begonnen OCH om een overkoepelend, vrij toegankelijk evenement te houden. Onze tip is: behoud wat bestaat, maar probeer een of twee keer per jaar een avond te organiseren waar je als Helmondse ondernemer bij moet zijn geweest.”

ED-logo-1559802709.jpg